غرب به القاعده سلاح می‌دهد تا مردم را در سوریه قتل‌عام کند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

«برای پذیرش دروغی کافی است آن را چندین بار تکرار نمایید و آن هنگام است که می‌توانید امیدوار باشید که مردم آن را خواهند پذیرفت. و این همان چیزی است که سازمان‌های رسانه‌ای غرب در تلاش هستند تا به آن دست یابند، در حالی که مدعی هستند که ورود سلاح‌های سنگین به سوریه توسط کشورهای غربی و متحدان عربی-اسرائیلی‌ آنها، "شورشیان میانه‌رو" را قدرتمند می‌سازد و باعث به هم خوردن تعادل دولت سوریه در مقابله با درگیری‌ها شده است.»

 "تونی کارتالوچی"، تحلیل‌گر پایگاه "اینفو وارز" در تحلیلی به بررسی نقش رسانه‌ای غرب در ایجاد تصویری دروغین از فعالیت‌های القاعده در سوریه پرداخته است.

وی می‌نویسد: «روزنامه واشنگتن‌پست به طور خاص در تعیین آهنگ این مبارزه تبلیغاتی هماهنگ نقش مهمی دارد و در گزارشی ادعا کرده است که "دستیابی مخالفان سوری به تسلیحات جنگی باعث پیشرفت درگیری‌ها بر ضد اسد می‌شود." و اینکه پیشروی‌های شورشیان در سوریه حداقل تا حدودی به علت دستیابی به سلاح‌های سنگین است که به گفته مقامات عربی و رهبران نیروهای شورشی نتیجه تلاش قدرت‌های خارجی در تجهیز نیروهای ارتش آزاد سوریه بوده است.

در گزارش واشنگتن پست همچنین آمده است: مقامات از شناسایی منبع سلاح‌ها خودداری کرده‌اند، اما آنها تایید کرده‌اند که کشورهایی که به طور گسترده در رقابت برای حمایت از شورشیان مخالف اسد هستند، از تاثیر رو به رشد اسلام‌گرایان بر این گروه غیر یکپارچه آگاهی دارند. این کشورها عبارتند از آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، به علاوه ترکیه و امارات متحده عربی و همچنین دو کشور عربستان سعودی و قطر که به طور مستقیم در تجهیز شورشیان سوری نقش داشته‌اند.

واشنگتن پست از استفاده از اصطلاح "القاعده" اجتناب می‌کند و به جای آن این تشکیلات نظامی، تروریستی، بین‌المللی مورد حمایت مالی حاکمان خلیج فارس را "اسلام گرایان افراطی" نامیده است و از یک مقام عربی و بدون ذکر نام وی چنین نقل می‌کند: "اگر می‌خواهید که النصره را ضعیف کنید، این کار با جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح انجام نمی‌شود، بلکه باید گروه‌های دیگر را تقویت کنید."

القاعده و "گروه‌های میانه‌رو" یکسان هستند

النصره شاخه‌ القاعده در سوریه است و به طور مستقیم با گروه "میانه‌رو" ساخته و مورد پشتیبانی غرب مرتبط است. معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه از آمریکا خواسته است تا النصره را از لیست سازمان‌های تروریستی تحریم شده خارج کند. در دسامبر 2012 الخطیب به رویترز گفت: این تصمیم که حزبی را که با رژیم می‌جنگد حزبی تروریستی می‌نامند باید مورد بازبینی قرار گیرد. ممکن است ما با برخی از احزاب و عقاید آنها یا دیدگاه‌های سیاسی و ایدئولوژیکی شان مخالف باشیم. اما تایید می‌کنیم که مخالفان هدفشان سرنگونی رژیم مجرم و ستمگر است.

در همان مقاله، رویترز تایید کرد: "آمریکا جبهه النصره را سازمان تروریستی خارجی شناخته است و گفته است که این گروه تلاش کرد تا شورشی را از سوی القاعده در عراق صورت دهد."

در حالی که واشنگتن پست ادعا می‌کند که القاعده ماهیتی متفاوت از "مخالفان سوری" دارد، خود جبهه مخالفان غرب از خشونت‌های القاعده دفاع و حمایت می‌کنند که اخیرا به طور کاملا آشکار در بمب‌گذاری اتومبیلی که تعداد زیادی از شهروندان و دانش آموزان را هدف قرار داد، شاهد آن بوده‌ایم.

در حالی که غرب عربستان سعودی و قطر را تامین کنندگان مالی اصلی القاعده می‌داند، سال‌ها قبل از آغاز "اعتراضات سوریه" شروع به تامین مالی و نظامی گروه‌های افراطی کرده است که با القاعده وابستگی نزدیکی داشته‌اند؛ همه این برنامه‌ها با هدف رشد ناآرامی‌هایی بوده است که اکنون در سوریه و اطراف آن در حال اتفاق است. هدف دروغگویی‌های مکرر کنونی درباره تجهیز نظامیان "میانه‌رو" در سوریه پوشش نهادن بر اعترافات گذشته غرب در برنامه‌ریزی برای براندازی سوریه و کشور همجوارش ایران است که با تامین مالی القاعده حداقل از سال 2007 آغاز شده است و همچنین این واقعیت که آنها این کار را فقط در سوریه انجام داده‌اند.

اعتراف غرب در تجهیز القاعده در سوریه از سال 2007

در سال 2007، وال استریت ژورنال مقاله‌ای را با عنوان "رسیدگی به سوریه، آمریکا به دنبال پیوند با اخوان المسلمین" منتشر کرد که در آن آمده است: در بعد از ظهری بارانی در اواخر ماه مه، حدود 100 نفر از حامیان بزرگترین گروه تبعیدی مخالف سوری، جبهه رهایی ملی، جلوی سفارت سوریه در اینجا در مخالفت با بشار اسد جمع شدند. شرکت کنندگان در این تجمع شعارهای ضد اسد سردادند و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که در آنها نوشته شده بود "اکنون رژیم را تغییر دهید." در ادامه این مقاله آمده است که جبهه رهایی ملی (NSF) با وزارت خارج آمریکا رابطه دارد و اینکه در حقیقت شرکتی در واشنگتن به جبهه رهایی ملی در راه اندازی این تجمع کمک کرده است.

در هفته‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری، طرح مشارکتی خاورمیانه وزارت خارجه آمریکا که دموکراسی منطقه‌ای را ترویج می‌دهد و اعضای جبهه رهایی ملی ملاقات کردند تا نبود دموکراسی در سوریه و مشارکت کم رای دهندگان را به اطلاع عموم برساند. شرکت منابع "سی اند اُ" که موسسه‌ای مشاوره‌ای در واشنگتن است، به جبهه‌ رهایی ملی با فراهم کردن رابطه سیاسی و رسانه‌ای در برنامه‌ریزی تجمع ضد اسد که 26 مه در مقابل سفارت سوریه برگزار شد، کمک کرده است. مقامات وزارت خارجه تاکید کردند که آنها هیچ کمک مالی یا فنی به تظاهرکنندگان نداده‌اند.

در ادامه این مقاله تصدیق شده است که یکی از بانفوذترین اعضای جبهه رهایی ملی، شاخه سوری اخوان‌المسلمین است، جنبش سیاسی دارای چند دهه سابقه فالیت در سراسر خاورمیانه که رهبران آن الهام بخش رهبران حماس و القاعده بوده‌اند. شاخه سوری آن استفاده از فعالیت نظامی برای اصلاحات دموکراتیک را غیر قابل قبول خوانده است.

همچنین در مقاله‌ای، با عنوان "تغییر مسیر" که توسط سیمور هرش، روزنامه نگار برنده جایزه پولیتزر، سال 2007 در نیویورکر منتشر شد، آمده است: دولت بوش تصمیم گرفته است تا برای سرنگونی ایران، که کشوری دارای اکثریت شیعه است، اولویت‌هایش در خاورمیانه را تغییر دهد. در لبنان، دولت با دولت عربستان سعودی که سنی است، همکاری‌های پنهانی داشته است تا حزب‌الله، سازمان شیعی مورد حمایت ایران را تضعیف نماید. آمریکا همچنین در فعالیت‌های مخفیانه علیه ایران و سوریه مشارکت کرده است، یکی از نتایج فرعی این فعالیت‌ها، تقویت گروه‌های تندروی سنی بوده است که طرفدار دیدگاهی نظامی به اسلام هستند. آنها مخالف آمریکا و همسو با القاعده هستند.

در ادامه گزارش هرش آمده است: دولت سعودی با موافقت واشنگتن، حمایت‌های مالی و لجستیکی برای تضعیف دولت بشار اسد در سوریه فراهم کرده است. اسرائیلی‌ها معتقدند که اعمال این نوع فشارها به دولت اسد وی را مصالحه آمیز و وادار به مذاکره خواهد کرد.

اعترافات دیگر درباره توطئه‌های مشترک آمریکایی، اسرائیلی و سعودی علیه سوریه بدین شرح است: بندر بن سلطان و دیگر سعودی‌ها به کاخ سفید اطمینان دادند که آنها مراقب بنیادگرایان مذهبی خواهند بود. پیام آنها این است که "ما این جنبش را شروع کردیم و می‌توانیم آن را کنترل کنیم." ما از سلفی‌ها نمی‌خواهیم که بمب گذاری کنند، بلکه می‌خواهیم که بمب بر سر حزب‌الله، مقتدی صدر، ایران و همچنین سوری‌ها بیندازند، در صورتی که سوریه به همکاری با ایران و حزب‌الله ادامه دهد.

در رابطه با تندروی فرقه‌ای نیز به طور خاص از پیش اخطار داده شده بود: رابر بائر، نماینده پیشین سیا در لبنان، منتقد شدید حزب‌الله بوده است و درباره ارتباط آن با تروریسم مورد حمایت ایران اخطار داده بود. اما اکنون او به من گفت: "عرب‌های سنی را می‌بینیم که خود را برای درگیری‌های بزرگ آماده می‌کنند، و نیاز به فردی خواهیم داشت تا از مسیحیان در لبنان محافظت کنند. قبلا فرانسه و آمریکا این کار را انجام می‌دادند، اما اکنون نصرالله و شیعیان از آنها محافظت خواهند کرد."

اگرچه رسانه‌های غربی قبول کرده‌اند که القاعده در حال حاضر نقش مهمی در سوریه بازی می‌کند، این رسانه‌ها نه تنها وانمود می‌کنند که آزاد هستند، بلکه به نحوی سخن می‌گویند که گویی پذیرش مکرر آمریکا، عربستان و مقامات لبنانی در تجهیز و سازماندهی القاعده هیچ گاه اتفاق نیفتاده است، همچنین همیشه تلاش کرده‌اند تا القاعده را به نوعی جدا از و حتی مخالف با "شورشیان میانه‌رو" نشان دهند.

اگرچه، غرب مطمئنا قبل از شروع شورش سوریه القاعده را سازماندهی، تامین مالی و تجهیز نظامی کرده است، همیشه، واشنگتن پست، سی ان ان، بی‌بی‌سی، گاردیان یا هر سازمان تبلیغاتی دیگر تلاش کرده‌اند تا دروغ‌هایی را در رابطه با نقش غرب در ایجاد مشکل در اوضاع سوریه تکرار کنند. اما حقیقت نیز باید تکرار شود.

غرب با موافقان، اسرائیلی، سعودی و قطری خود سه دهه پیش القاعده را تشکیل دادند و از آن پشتیبانی می‌کنند و القاعده را به عنوان عامل نهایی جنگ و مزدورانی خستگی‌ناپذیر در مالی، الجزیره، لیبی، سوریه، عراق، ایران و پاکستان حفظ کرده‌اند.

تندروهای مرتبط با القاعده خود را رکنی اساسی در برنامه جغرافیایی سیاسی غرب می‌دانند حتی در جنوب شرق آسیا در جایی که گروه‌های به اصطلاح "بنیادگرا" در حال برقراری ارتباط با انور ابراهیم، نماینده وال استریت در مالزی هستند.

در نهایت، واشنگتن پست پذیرفته است که تروریست‌ها در سوریه شکست می‌خورند، حتی با ورود سلاح‌های سنگین، نیز تغییر رژیم هدفی بعید به نظر می‌رسد. با تطبیق دروغ‌های مکرر غرب با واقعیت‌ می‌توانیم از دروغ سازی عمدی درباره نقش ثابت شده و شرم آور غرب در ایجاد قتل عام دو ساله که ریشه‌های آن به سال 2007 بر می‌گردد، جلوگیری کنیم. همچنین ما باید منافع گردانندگان این مبارزه تبلیغاتی را شناسایی کنیم، منافعی که به طور روزانه با آنها برخورد می‌کنیم، تا بتوانیم آنها را تحریم و به طور دائم حذف نماییم تا نفوذ غیر قابل توجیه آنها در برنامه‌ریزی و اجرای تهاجم‌ها علیه مردم سوریه را از بین ببریم.»


March 1st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی